Lluis de Turiellos

Y un poeta orixinal, que ye una categoría a parte que dexa güelga propia nel camín de les lletres, que yá ye abondo. (Munches gracies, Lluis)

miércoles, 21 de noviembre de 2018

Aguilanderos



     Pa conocimientu de la xente en xeneral y del mio apreciáu amigu Xosé Antón en particular, por siy fuera a aportar dalguna novedá:

     Nel añu 1924, el boletín del Centru d’Estudios Asturianos asoleyaba un escritu de D. Faustu Vigil sobre costumes asturianes onde falaba de los “aguilenderos” de Quirós aguilandeiros en Grau como personaxes qu’axunten en comparses col envís de pidir l’aguilandu los díes de Navidá y Reis. Estos comediantes y los sos respeutivos papeles yeren los que se citen darréu, según lleí:

·      EL BLANCÓN. Yera’l de más altor de toos y s’allugaba delantre. Vistía chaqueta o blusa blanca, pantalón de la mesma color, enagua de muyer, polaines de pañu ñegru y, na cabeza, un cucuruchu de papel o cartón y mázcara, d’igual miente prietos. Trayía una escoba de rama de xardón.

·       EL MARAGATU. Amarutaba de tala usanza ya empuñaba una vara llarga pa separtar a los mozos.

·      L’AFILADOR. Gastaba un traxe cualquiera, pero con zahones. Remanaba por navaya una quexada de burru qu’asonsañaba afilar sobre otra quexada, tamién de pollín. Cola primera afeitaba a tolos aguilanderos que diben con barba. Davezu, s’allugaba a la vera d’una charca y, dempués qu'atropaba abondos espectadores, daba blincos nel agua chiscando a los fisgones.

·     EL MÉLICU. D’aspeutu curiosu, bien vistíu, con sombreru de copa, bastón y polaines de cueru. Curaba a los aguilanderos qu'exercíen de vieya, filadora ya escardona.

·     EL BOTICARIU. Nun tan repolludu como’l mélicu. Acarretaba una cartera con melecines ya una escomunal llavativa.

·      LES DAMES. Yeren un par de paisanos amarutaos de muyer col so traxe del país.

·    LOS GALANES. Otros dos homes con bon traxe de calzón y montera que baillaben coles dames.

·     EL DIABLU. Amosaba cuernos, rau de cabra y llargos bigotes. Bramaba ya espantaba a les moces.

·       CENICEROS. Diben con un barquín o un sacu de pelleyu pa guardar la ceniza qu'espardíen sobre la xente. Enfotábense coles moces más fines.

·     LA FILADORA. Vieya que portaba una rueca cola que filaba llana. De xemes en cuando, simulaba ponese mala pa que l’atendiera’l mélicu ya’l boticariu.

·   LA ESCARDONA. Compañera de la filadora y tan vieya como ella. Cardaba la llana qu’emplegaba la otra. Dambes llucíen dos talos collares de conches de cascoxu en pescuezu.

·     EL RECAUDADOR. Facía de pinxón. Recoyía los aguilandos, que consistíen sobre manera en nueces, ablanes, carne salao, embutíos y perres.

     Completaben la comparsa dellos magüetos con traxes diversos, mal curiosos y de peor gustu.

    El domingu siguiente a Reis axuntábense pa consumir lu recaldáu, supliendo a escote lo qu’echaben en falta. Dempués de comer y de beber se cantaba y baillaba, enfilándose más d’un.

No hay comentarios:

Publicar un comentario