Ensin que naide se decatara, unos
cafiantes republicanos camudaron les figures de cera de la reina y de la
princesa por otres de porzolana rellumante, tipu Mariquina Pérez, que frayen más
fácil.
Poesíes, cuentos y rellatos curtios n’asturianu qu’asoleyo davezu sofitando la nuesa llingua.
Lluis de Turiellos
Y un poeta orixinal, que ye una categoría a parte que dexa güelga propia nel camín de les lletres, que yá ye abondo. (Munches gracies, Lluis)
viernes, 10 de octubre de 2014
INORANTES
¿Sabíes que’l primer estrenu teatral de
Lorca, cuando aínda nun yera afamáu, foi un rotundo fracasu y que los
espectadores xiblaron y paticaron a los sos deleres? Dempués, de la que conoció
a Xuan Ramón Ximénez y a Nel de Falla, la tema camudara y algamó l’afalagu
consagráu de la fama. Hai della xente infeliz qu’escribe enforma bien y que muerre
ensin ser reconocío y otra abondo mediocre que ye bien afamao y repolludo a la
cuenta de los sos veceros. Mentanto, el llector -sometíu a la publicidá del mercáu- compra, ensin malapenes decatase, lu que-y manden mercar.
miércoles, 8 de octubre de 2014
El perro pagó el pato
Eric Leroy (El País)
“No hay que matar al perro de la contagiada de ébola, es importante para la ciencia” afirmó Eric Leroy, director del Centro Internacional de Investigaciones Médicas de Franceville.
La España de charanga y pandereta,
en donde la
tortura es patrimonio
impuesto cultural de algún demonio,
que al inocente
toro espada espeta.
La España en la
que mata la escopeta,
la España de
laurel de pelargonio,
hoy aporta de
nuevo testimonio
de quien debe
pagar la pataleta.
Culpable resultó
el mejor amigo,
aquel que da la
vida por su amo.
Arrancarle esa
vida fue el castigo,
un virus de la
muerte fue reclamo,
que trasmutó al
humano en su enemigo,
de nada valió al
can su noble adamo.
martes, 7 de octubre de 2014
Anecien escontra forga
CENTRO ASTURIANO DE MADRID Separata de la Revista Asturias
Nº 119. LENGUA ASTURIANA, UNA CONSPIRACIÓN MILENARIA
Por José Rodríguez Pérez (Pindesierra).
Pa dalgunos, l’asturianu sigue ensin
esistir. Para otros, sigue siendo la fala de los vieyos de los pueblos. Dellos
cunten que ye una fala namái que de folixa o de borrachos, como'l mesmu himnu. Hailos
tamién a los que-yos paez a cencielles simpáticu. De xuru, toos cavilguen en
comuña qu’esa llingua milenaria nun val pa nada. Yo, nun puño nin turrio, magar
que me paez enforma mal que mientres otros acoriquen ensembre lo suyu, nesta
Asturies nuesa siempres haya bien de xente rancio que reme escontra forga ensin
informase de lu que fala.
El mio caberu alderique al respeutu, ayeri
en “Friquillingüismu”…
“N’Asturies, al que tien poca capacidá pa pescudar o pa entender les
coses talamente como son se-y llama fatu. De la qu’un fatu se columbia, se
diz que colinga. Nun trabucái con culampiar, que ye cuando a dalgún repunante-y
da por recular. Sí, n’Asturies, dalgunos tiren p’alantre y otros anden p’atrás.
D’esta miente, hailos tan amañosos pa enredar que son quien a colingar y a dar
la forcadiella a un tiempu. Mentanto, los foriatos rinse de nós por culpa de la
so ocurrencia”.
domingo, 5 de octubre de 2014
Plagues
Enantes, los homes plantaben árboles que
daben solombra a les sos cases. N’Asturies, los texos y los carbayos tamién
afayaben les ilesies y a los sos parroquianos. Nes ciudaes como Madrid, el
Retiru yera un retiru, la Casa Campu, una casa de campu y el Parque l’Oeste se
caltenía al oeste. Daquella, un airín de felicidá afalagaba a los homes, a los
árboles y a les sos cases. Sicasí, un mal día los nuevos edificios espolletaron
más que los vieyos árboles y a estos-yos entró la plaga de la tristura. Entós,
los árboles atristayaos lloraron cañes de les sos rames que cayíen sobre la
xente que caleyaba y aína cafió por ello. Darréu, l’alcalde mandó fender les
sos cañes de llárimes y la plaga de la tristura treslladóse a tolos vecinos qu’entamaron
a asolombrar na vera’l cementu. De resultes, una montonera paisanos entamó a
morrer d’aluminosis.
viernes, 3 de octubre de 2014
TARXETA PANTASMA
(Semeya Públicu)
¿CANSÁU D’APORTAR COMISIONES?,
¿YES UNA PANTASMA?, ¡PÍDENOS LA NUEVA TARXETA “PANTASMA”, A LA TO MIDÍA Y ENSIN
COMISIONES!
¿Vas pagar polo qu’otros nun
paguen?, ¡avérate a la to oficina bancaria pa recoyela!
Los collacios de los nuesos
conseyeros son los nuesos collacios.
(Tolos tos gastos xeneraos cola
tarxeta Pantasma van refugar ser cargaos en cuenta y tan garantizaos pol correspondiente
gabitu/rescate procedente de retayos a la clas media, trabayadores y pensionistes).
jueves, 2 de octubre de 2014
El cuentu la Variante
- ¿Quies que te cunte'l cuentu cafiante del AVE la Variante?
- Sí.
- Yo nun te digo nin que sí, nin que non, yo namái te digo:
¿qué si quies que te cunte'l cuentu cafiante del AVE la Variante?
- Bonu.
- Yo non te digo que «bonu», yo namás te digo: ¿qué si quies
que te cunte'l cuentu cafiante del AVE la Variante?...
Y morrieron el pá y la so fía, y l’AVE siguía ensin
furrular.
martes, 30 de septiembre de 2014
MERCÁU de BARCELÓ
Too llega nesta vida, Almudena, y el to mercáu
de Barceló, aquel que nos amosesti habrá una década nes fueyes del to llibru
homónimu, yá ye historia…
Ensin ramu oficial, güei abre les sos puertes esi
nuevu mercáu de Barceló con dos años de retrasu sobre lu que se previera. Bien seguru
que nun camudará la vida a les seis de la mañana; sicasí, agora ye Viti’l pescaderu
más célebre y nun lluz güeyos de viesca ñegra, magar qu’esbarie’l mesmu arume que
la to pescadera. Los criterios de duldosa modernidá del vieyu desendolcaron nos
qu’espublicen de polivalencia d’ésti, como si cualquier edificiu modernu nun
tuviera que ser dafechu polivalente. Aína, dende bien ceo, anduvieron balexando
toles aceres de la redolada y retirando zarros. Esta valla de la semeya cuento
que va ser la cabera que torgue l’accesu. Dempués, Almudena, pues dir a mercar
otra vegada esi alimentu que ye'l nuesu esquistu de vida y retratar los sos
requexos y xentes. Enantes, la povisa de
la cai aforfuga en gargüelu y m’aporta alcordances d’otru mercáu nel que de neñu,
a la vera la mio ma, mazcaba'l so entestáu golor a pimentón. Aquel mercáu,
como’l tuyu, Almudena, yá son historia.
jueves, 25 de septiembre de 2014
Milonga de Llouru
Por una mala riojana,
colé d’Arxentina
a tierra asturiana
y al llegar a la
Tierrina,
ellí en Cuadonga,
dixo la Santina:
Escaez esa candonga,
nun me seyas xoru.
Y compunxi esta
milonga
que güei canta’l foru,
nesta mio casa de
Pravia,
Milonga de Llouru.
Yá nun siento un
plizcu rabia,
pel ríu Sabariu,
esbarió pa Navia,
nun voi voltiar como
un llariu
nin atropar tonga,
viviendo en precariu,
pos reposo a la
perllonga,
afartu a diariu.
Y col vecín la
milonga
cantamos a coru,
ensin mentar la candonga,
Milonga de Llouru.
Nesti conceyu de
Pravia,
que yo tantu adoro,
onde escardara la
rabia,
Milonga de Llouru.
martes, 23 de septiembre de 2014
Teletresportación escontra la ruina
“Físicos de la Universidá de Xinebra fueron
quien a teletresportar l'estáu cuánticu d'un fotón a un cristal asitiáu a más
de 25 kilómetros de freba óptica” (na prensa de güei).
Según Stephen Hawking, el retu qu’entra ye
teletresportar paisanos d’Asturies a Madrid y de Madrid a Asturies ensin pagar
el peaxe cazurrín y el d’Adardineru. D’esta miente, van poder tamién refugase tolos
radares colingaos en nieros, los móviles y los arrequexaos en carcases de neveres
qu’afiten pa la nuesa seguridá con resultancia d'arruinar a tola población. Los
del Muérganu Mundial de la Salú meten priesa col envís de que dichu retu
s’algame enantes del ramu de la chambonada eterna de la Variante pa resalvar el
peligru d’esbarrumbe.
lunes, 22 de septiembre de 2014
Anecia la seronda
La paleta de colores
enllenó too de seronda,
cubrió dende los
altores,
porque baxara de
ronda.
Esbariando fueyes
roxes,
verdes, marielles,
azules,
el branu, como les
goxes,
colara ente los bidules.
El pisu se torna
pardu,
l’animal busca
abellugu,
el paisanu texe’l
zardu
y yá va amugando’l sugu.
El xeitu se va
apandando,
mentanto’l procuru afaya,
la castaña va
asomando,
va apingayando la
faya.
Regatu y ríu se
crecen,
sal fumu na chimenea,
los sudos desapaecen,
va arrequexando
l’aldea.
Seique se barrunta’l
cutu,
apílase afarto lleña,
siéntese dalgún
sollutu,
esnuda adulces la
peña.
Ye cuando l’alma
sosiega,
cuando l’agua aporta abonda,
desanició la
llariega,
pero anecia la
seronda.
viernes, 19 de septiembre de 2014
Vergoña ayena
El 4 d’agostu espublicé nel mio blogue de “Pimpiruladas de Pin”, asina como nel mio feisbuc, la mio versión poetizada en dodecasílabos y con rima consonante de “La Panadera” http://pindesierra.blogspot.com.es/2014/08/la-panadera.html. Tolos asturianos saben, o se m’abultaba que sabíen, que “La Panadera” ye un cantar popular bien antiguu. Foi’l casu que pasaron del cientu los que pulsiaron nel deu del “me presta” (cuntando colos 15 compartíos); sicasí, na páxina d’unos collacios, un paisanu que nun amosaba los sos apellíos espotrexaba que yera un plaxu “afanáu” y qu'esi cantar yera del so güelu (un afamáu gaiteru que namái lu interpretaba) y otru, que nin esclariaba’l so nome, lu tildaba de “copiazu”. Nun sé que pensaría Rimski Kórsakov si de la que versionó'l nuesu “Fandangu asturianu” nel so “Caprichu español” -y espetaran otru tantu. A min, diome vergoña ayena y magar que d’entamu cavilgué en dexar de colingar obres na Rede, lu mesmo me da por aneciar en adautar a la métrica más cantares asturianos.
“A la entrada de
Oviedo
y a la salida,
hay una panadera,
mucho mucho me mira.
(Canción popular)
La panadera de Oviedo se llama Rosario y es blanca y rubia como su pan…
y a la salida,
hay una panadera,
mucho mucho me mira.
(Canción popular)
La panadera de Oviedo se llama Rosario y es blanca y rubia como su pan…
J. Díaz Fernández
(22.2.1920)”
Suscribirse a:
Entradas (Atom)