Lluis de Turiellos

Y un poeta orixinal, que ye una categoría a parte que dexa güelga propia nel camín de les lletres, que yá ye abondo. (Munches gracies, Lluis)

viernes, 10 de octubre de 2014

Figures de porzolana


     Ensin que naide se decatara, unos cafiantes republicanos camudaron les figures de cera de la reina y de la princesa por otres de porzolana rellumante, tipu Mariquina Pérez, que frayen más fácil.

¡SALVE SALAVE!


CYANIDE CONTAMINARI AETERNUM


RUINA MONTIUM IMPOLLUTUS


INORANTES

     
     ¿Sabíes que’l primer estrenu teatral de Lorca, cuando aínda nun yera afamáu, foi un rotundo fracasu y que los espectadores xiblaron y paticaron a los sos deleres? Dempués, de la que conoció a Xuan Ramón Ximénez y a Nel de Falla, la tema camudara y algamó l’afalagu consagráu de la fama. Hai della xente infeliz qu’escribe enforma bien y que muerre ensin ser reconocío y otra abondo mediocre que ye bien afamao y repolludo a la cuenta de los sos veceros. Mentanto, el llector -sometíu a la publicidá del mercáu- compra, ensin malapenes decatase, lu que-y manden mercar.

miércoles, 8 de octubre de 2014

El perro pagó el pato

Eric Leroy (El País)

“No hay que matar al perro de la contagiada de ébola, es importante para la ciencia”  afirmó Eric Leroy, director del Centro Internacional de Investigaciones Médicas de Franceville.


La España de charanga y pandereta,
en donde la tortura es patrimonio
 impuesto cultural de algún demonio,
que al inocente toro espada espeta.

La España en la que mata la escopeta,
la España de laurel de pelargonio,
hoy aporta de nuevo testimonio
de quien debe pagar la pataleta.

Culpable resultó el mejor amigo,
aquel que da la vida por su amo.
Arrancarle esa vida fue el castigo,

un virus de la muerte fue reclamo,
que trasmutó al humano en su enemigo,
de nada valió al can su noble adamo.


martes, 7 de octubre de 2014

Anecien escontra forga

CENTRO ASTURIANO DE MADRID Separata de la Revista Asturias
Nº 119. LENGUA ASTURIANA, UNA CONSPIRACIÓN MILENARIA
Por José Rodríguez Pérez (Pindesierra).

     Pa dalgunos, l’asturianu sigue ensin esistir. Para otros, sigue siendo la fala de los vieyos de los pueblos. Dellos cunten que ye una fala namái que de folixa o de borrachos, como'l mesmu himnu. Hailos tamién a los que-yos paez a cencielles simpáticu. De xuru, toos cavilguen en comuña qu’esa llingua milenaria nun val pa nada. Yo, nun puño nin turrio, magar que me paez enforma mal que mientres otros acoriquen ensembre lo suyu, nesta Asturies nuesa siempres haya bien de xente rancio que reme escontra forga ensin informase de lu que fala.

     El mio caberu alderique al respeutu, ayeri en “Friquillingüismu”…

     “N’Asturies, al que tien poca capacidá pa pescudar o pa entender les coses talamente como son se-y llama fatu. De la qu’un fatu se columbia, se diz que colinga. Nun trabucái con culampiar, que ye cuando a dalgún repunante-y da por recular. Sí, n’Asturies, dalgunos tiren p’alantre y otros anden p’atrás. D’esta miente, hailos tan amañosos pa enredar que son quien a colingar y a dar la forcadiella a un tiempu. Mentanto, los foriatos rinse de nós por culpa de la so ocurrencia”.

domingo, 5 de octubre de 2014

Plagues


     Enantes, los homes plantaben árboles que daben solombra a les sos cases. N’Asturies, los texos y los carbayos tamién afayaben les ilesies y a los sos parroquianos. Nes ciudaes como Madrid, el Retiru yera un retiru, la Casa Campu, una casa de campu y el Parque l’Oeste se caltenía al oeste. Daquella, un airín de felicidá afalagaba a los homes, a los árboles y a les sos cases. Sicasí, un mal día los nuevos edificios espolletaron más que los vieyos árboles y a estos-yos entró la plaga de la tristura. Entós, los árboles atristayaos lloraron cañes de les sos rames que cayíen sobre la xente que caleyaba y aína cafió por ello. Darréu, l’alcalde mandó fender les sos cañes de llárimes y la plaga de la tristura treslladóse a tolos vecinos qu’entamaron a asolombrar na vera’l cementu. De resultes, una montonera paisanos entamó a morrer d’aluminosis.

viernes, 3 de octubre de 2014

TARXETA PANTASMA

(Semeya Públicu)


¿CANSÁU D’APORTAR COMISIONES?, ¿YES UNA PANTASMA?, ¡PÍDENOS LA NUEVA TARXETA “PANTASMA”, A LA TO MIDÍA Y ENSIN COMISIONES!

¿Vas pagar polo qu’otros nun paguen?, ¡avérate a la to oficina bancaria pa recoyela!
Los collacios de los nuesos conseyeros son los nuesos collacios.

(Tolos tos gastos xeneraos cola tarxeta Pantasma van refugar ser cargaos en cuenta y tan garantizaos pol correspondiente gabitu/rescate procedente de retayos a la clas media, trabayadores y pensionistes).

jueves, 2 de octubre de 2014

El cuentu la Variante


- ¿Quies que te cunte'l cuentu cafiante del AVE la Variante?

- Sí.

- Yo nun te digo nin que sí, nin que non, yo namái te digo: ¿qué si quies que te cunte'l cuentu cafiante del AVE la Variante?

- Bonu.

- Yo non te digo que «bonu», yo namás te digo: ¿qué si quies que te cunte'l cuentu cafiante del AVE la Variante?...



Y morrieron el pá y la so fía, y l’AVE siguía ensin furrular.

martes, 30 de septiembre de 2014

MERCÁU de BARCELÓ


Too llega nesta vida, Almudena, y el to mercáu de Barceló, aquel que nos amosesti habrá una década nes fueyes del to llibru homónimu, yá ye historia…

Ensin ramu oficial, güei abre les sos puertes esi nuevu mercáu de Barceló con dos años de retrasu sobre lu que se previera. Bien seguru que nun camudará la vida a les seis de la mañana; sicasí, agora ye Viti’l pescaderu más célebre y nun lluz güeyos de viesca ñegra, magar qu’esbarie’l mesmu arume que la to pescadera. Los criterios de duldosa modernidá del vieyu desendolcaron nos qu’espublicen de polivalencia d’ésti, como si cualquier edificiu modernu nun tuviera que ser dafechu polivalente. Aína, dende bien ceo, anduvieron balexando toles aceres de la redolada y retirando zarros. Esta valla de la semeya cuento que va ser la cabera que torgue l’accesu. Dempués, Almudena, pues dir a mercar otra vegada esi alimentu que ye'l nuesu esquistu de vida y retratar los sos requexos y xentes. Enantes, la povisa de la cai aforfuga en gargüelu y m’aporta alcordances d’otru mercáu nel que de neñu, a la vera la mio ma, mazcaba'l so entestáu golor a pimentón. Aquel mercáu, como’l tuyu, Almudena, yá son historia.

jueves, 25 de septiembre de 2014

Milonga de Llouru


Por una mala riojana,
colé d’Arxentina
a tierra asturiana
y al llegar a la Tierrina,
ellí en Cuadonga,
dixo la Santina:
Escaez esa candonga,
nun me seyas xoru.

Y compunxi esta milonga
que güei canta’l foru,
nesta mio casa de Pravia,
Milonga de Llouru.

Yá nun siento un plizcu rabia,
pel ríu Sabariu,
esbarió pa Navia,
nun voi voltiar como un llariu
nin atropar tonga,
viviendo en precariu,
pos reposo a la perllonga,
afartu a diariu.

Y col vecín la milonga
cantamos a coru,
ensin mentar la candonga,
Milonga de Llouru.

Nesti conceyu de Pravia,
que yo tantu adoro,
onde escardara la rabia,
Milonga de Llouru.

martes, 23 de septiembre de 2014

Teletresportación escontra la ruina


  
     “Físicos de la Universidá de Xinebra fueron quien a teletresportar l'estáu cuánticu d'un fotón a un cristal asitiáu a más de 25 kilómetros de freba óptica” (na prensa de güei).


     Según Stephen Hawking, el retu qu’entra ye teletresportar paisanos d’Asturies a Madrid y de Madrid a Asturies ensin pagar el peaxe cazurrín y el d’Adardineru. D’esta miente, van poder tamién refugase tolos radares colingaos en nieros, los móviles y los arrequexaos en carcases de neveres qu’afiten pa la nuesa seguridá con resultancia d'arruinar a tola población. Los del Muérganu Mundial de la Salú meten priesa col envís de que dichu retu s’algame enantes del ramu de la chambonada eterna de la Variante pa resalvar el peligru d’esbarrumbe.

lunes, 22 de septiembre de 2014

Anecia la seronda


La paleta de colores
enllenó too de seronda,
cubrió dende los altores,
porque baxara de ronda.

Esbariando fueyes roxes,
verdes, marielles, azules,
el branu, como les goxes,
colara ente los bidules.

El pisu se torna pardu,
l’animal busca abellugu,
el paisanu texe’l zardu
y yá va amugando’l sugu.

El xeitu se va apandando,
mentanto’l procuru afaya,
la castaña va asomando,
va apingayando la faya.

Regatu y ríu se crecen,
sal fumu na chimenea,
los sudos desapaecen,
va arrequexando l’aldea.

Seique se barrunta’l cutu,
apílase afarto lleña,
siéntese dalgún sollutu,
esnuda adulces la peña.

Ye cuando l’alma sosiega,
cuando l’agua aporta abonda,
desanició la llariega,
pero anecia la seronda.

viernes, 19 de septiembre de 2014

Vergoña ayena

   
     El 4 d’agostu espublicé nel mio blogue de “Pimpiruladas de Pin”, asina como nel mio feisbuc, la mio versión poetizada en dodecasílabos y con rima consonante de “La Panadera” http://pindesierra.blogspot.com.es/2014/08/la-panadera.html. Tolos asturianos saben, o se m’abultaba que sabíen, que “La Panadera” ye un cantar popular bien antiguu. Foi’l casu que pasaron del cientu los que pulsiaron nel deu del “me presta” (cuntando colos 15 compartíos); sicasí, na páxina d’unos collacios, un paisanu que nun amosaba los sos apellíos espotrexaba que yera un plaxu “afanáu” y qu'esi cantar yera del so güelu (un afamáu gaiteru que namái lu interpretaba) y otru, que nin esclariaba’l so nome, lu tildaba de “copiazu”. Nun sé que pensaría Rimski Kórsakov si de la que versionó'l nuesu “Fandangu asturianu” nel so “Caprichu español” -y espetaran otru tantu. A min, diome vergoña ayena y magar que d’entamu cavilgué en dexar de colingar obres na Rede, lu mesmo me da por aneciar en adautar a la métrica más cantares asturianos.

“A la entrada de Oviedo
y a la salida,
hay una panadera,
mucho mucho me mira.

(Canción popular)

La panadera de Oviedo se llama Rosario y es blanca y rubia como su pan…

J. Díaz Fernández (22.2.1920)”